Wat is reclame fotografie?

Wat is reclame fotografie?

Een fotograaf heeft een ontzettend divers beroep. In de praktijk zien we echter vaak dat fotografen zich op één specialisatie richten. Mede daarom kunnen fotografen zich volledig ontplooien en tot in de perfectie verbeteren.

Zo bestaan er fotografen die zich specifiek op sportfotografie, op modefotografie of op concertfotografie richten. Bij al deze varianten van fotografie moet een fotograaf met bepaalde aspecten rekening houden. Ook moet je voor de verschillende varianten verschillende soorten camera’s en lenzen gebruiken. Kortom: geen enkele vorm van fotografie is met een andere vorm te vergelijken.

In dit artikel kijken we naar weer een andere variant van fotografie: reclame fotografie. Zoals de naam al doet vermoeden, heeft deze variant van fotografie iets van doen met reclame. Maar, wat dan exact? In dit artikel kijken we nader naar wat reclame fotografie nou exact is.

We benoemen onder andere hoe reclame fotografie werkt, waarom reclame fotografie zo belangrijk geworden is en wat de kenmerken van reclame fotografie zijn. Tot slot kan je aan het einde van dit artikel nog een tip met betrekking tot een cursus vinden. Met die cursus kan je je onder andere in reclame fotografie verdiepen. Maar, laten we eerst eens kijken naar wat reclame fotografie exact is.

Reclame fotografie: wat is dat?

We hebben hierboven al een beetje verklapt waar reclame fotografie om draait. Als je logisch naar de benaming kijkt, had je het uiteraard zelf ook al bedacht. Reclame fotografie draait uiteraard om het fotograferen van reclame.

Het leuke aan deze variant van fotografie is dat het ontzettend breed is. Want, zeg nou zelf? Wat versta jij allemaal onder reclame? Een reclame kan onder andere een advertentie zijn, een folder, een flyer, een brochure of een poster.

Bij al deze vormen van reclame is het belangrijk dat mensen zich aangetrokken voelen. Dat kan het beste met een beeld, in de vorm van een foto. Beelden zeggen uiteraard meer dan woorden, waardoor bij reclame met name de fotografie ontzettend belangrijk is. Een reclame fotograaf weet dan ook exact hoe hij de aandacht op bijvoorbeeld je flyer of poster kunt verkrijgen.

Wat is reclame fotografie

In feite kunnen we reclame fotografie als volgt omschrijven: bij reclame fotografie draait het om het in beeld brengen van een commercieel aspect. Het product moet zo goed mogelijk naar voren komen en de aandacht trekken bij de lezer/ontvanger.

Het doel van reclame fotografie kunnen we als volgt omschrijven: bij reclame fotografie draait het om het verkrijgen van aandacht van de ontvanger. De ontvanger moet warm worden gemaakt voor een product/dienst en de reclame moet uiteindelijk een bijdrage aan de omzet/winst gaan leveren.

Hoe werkt reclame fotografie?

Lees je dit moment dit artikel op je telefoon, tablet of computer? Kijk dan eens om je heen. Zie je ergens een foldertje, een poster of een brochure hangen/liggen? Als je daar naar kijkt, trekken hoogstwaarschijnlijk de foto’s direct je aandacht. Dat is nou exact de reden waarom reclame fotografie zo belangrijk geworden is. Maar, hoe werkt reclame fotografie nou exact?

In de inleiding van dit artikel gaven we al aan dat elke fotograaf zich kan gaan specialiseren. Voorbeelden zijn onder sportfotografie, reclame fotografie en mode fotografie. Bij reclame fotografie moet een fotograaf twee aspecten kunnen combineren: het commerciële aspect met het artistieke aspect.

Bij reclame fotografie moet het product opvallen, maar het product moet er óók goed uit zien en vanuit de juiste hoek gevangen zijn. Kortom: een reclame fotograaf moet met meerdere aspecten rekening houden.

Wat is reclame fotografieWat betreft de omgeving heeft een reclame fotograaf de nodige voorbereiding nodig. Sommige opdrachtgevers willen dat je een product in de buitenlucht fotografeert.

Daarbij kan je bijvoorbeeld denken aan een achtergrond van een gebouw of de lucht. Het is daarbij wel aan te raden om de focus op het onderwerp (op de voorgrond) te leggen en de achtergrond wazig te houden. Een reclame fotograaf weet echter exact hoe hij/zij dit perfect tot uiting kan laten komen.

Maar, in veel gevallen zien we ook dat een reclame fotograaf een professionele fotostudio heeft. De fotograaf kan in deze fotostudio het product neer leggen of neer zetten.

Vervolgens kan de fotograaf met behulp van verlichting en de juiste apparatuur de foto perfectioneren. De fotograaf kan het product vanuit verschillende invalshoeken fotograferen en ook verschillende belichtingen gebruiken. Een reclame fotograaf kan met zo’n fotostudio dan ook vele kanten op.

Waarom reclame fotografie?

Ben jij een fotograaf? En wil je je specialiseren in een bepaalde vorm van fotografie? Dan is het aantrekkelijk om voor reclame fotografie te kiezen. Dat heeft onder meer te maken met de gigantische markt.

Eigenlijk elk bedrijf heeft wel interesse in reclame fotografie. Reclame fotografie is namelijk een belangrijk onderdeel uit gaan maken van de marketing plan van vele bedrijven. Op bijvoorbeeld social media is het ook de bedoeling dat de producten perfect afgebeeld kunnen worden. Ook daar komt reclame fotografie dan om de hoek kijken.

Daarnaast is reclame fotografie een uitdagende tak van sport. Geen een shoot is namelijk hetzelfde. Je moet je continue aan de klant, aan het product en aan de omgeving aanpassen. Wel willen we daarbij aanraden om voor een eigen fotostudio te zorgen.

Dan heb je altijd de juiste belichting en fotoapparatuur tot je beschikking. Het enige daarbij is wel dat de producten naar jou toe moeten komen. De klant moet ze dan opsturen, langsbrengen of jij moet ze gaan ophalen. Dat is wél een punt waar je even goed rekening mee moet houden.

Wat zijn de kenmerken van reclame fotografie?

Bovenstaand verhaal willen we hier nog even kort samenvatten. Bij reclame fotografie gaat het dus om het in beeld brengen van producten of diensten. Je voert reclame fotografie in opdracht van de klant uit. Waarom kiezen nagenoeg alle bedrijven voor reclame fotografie? Simpelweg omdat beelden veel meer zeggen dan woorden. Je kunt met foto’s het product perfect in beeld brengen en de voordelen daarvan belichten.

Reclame fotografie kan plaats vinden in een professionele fotostudio of in de open buitenlucht. Het is daarbij maar net wat jouw voorkeuren zijn en wat de wens van de klant is. Kortom: reclame fotografie is een ontzettend leuke variant van fotografie.

Als reclame fotograaf moet je met veel aspecten rekening houden. Daarnaast is het één van de meest belangrijke vormen van fotografie. Tot slot willen we nog benoemen dat steeds meer bedrijven het nut van reclame fotografie in gaan zien. De kans dat jij alleen maar meer klanten weet te strikken, is dus dik aanwezig.

Photofacts Academy cursussen

Wil je graag jouw foto skills naar een hoger niveau brengen? Dat kan je op een professionele en efficiënte manier doen met de Photofacts Academy cursussen. Photofacts Academy heeft ruim 50 cursussen opgesteld. Deze cursussen belichten allemaal één specifiek onderwerp of één specifieke variant van fotografie. Je komt dan ook een cursus omtrent reclame fotografie tegen.

fotografie cursus
Probeer het 14 dagen gratis >> 

Als je je voor deze cursus inschrijft, krijg je onbeperkte toegang tot alle cursussen. Dit geldt voor een periode van één jaar. Na dat jaar kan je weer bepalen of je nog toegang wilt houden tot de cursussen of niet. Voor een bedrag van 129 euro per jaar kan je eigenlijk hiermee niet de mist in gaan. Veel succes met deze cursussen en het toepassen van de kennis in de praktijk!

Cynthia

Over de Auteur

Mijn naam is Cynthia en ik ben al jaren actief met het maken van foto’s. Zo heb ik zelf diverse cursussen gevolgd en woon ik regelmatig workshops bij.

Fotograferen is echt mijn passie. Omdat ik in de jaren veel heb geleerd, wil ik nu graag mijn kennis met je delen, zodat ook je meer uit je fotografie kunt halen!

Heb je de gratis Fotografie webinar al gevolgd? Een echte aanrader!
Klik hier om je aan te melden ⇨